Dec 9, 2010

Hak wanita - Islam Vs Katholik




“Islam memberikan hak, di mana dalam agama saya sebelumnya hal itu ditolak. Seperti kebebasan peribadi, hak-hak ekonomi, hak untuk mewakili kepentingan diri mereka sendiri di pengadilan, hak untuk pendidikan, untuk pekerjaan, dan bahkan hubungan suami isteri.” (Laura Rodriguez, seorang mualaf dari Sepanyol)
MADRID–Laura Rodriguez, Presiden Kesatuan Perempuan Muslim, sebuah organisasi Muslimah di Sepanyol, mendedahkan satu demi satu maklumat yang diterima mengenai tanggapan Barat mengenai Islam dan kaum wanita yang mereka mengatakan kaum wanita Islam ditindas dan dinafikan hak. Menurutnya, perempuan Islam memiliki lebih hak dalam Islam daripada agama Katholik.

Laura lahir sebagai seorang Katholik dan dididik di sekolah Katholik, Laura Rodriguez semamangnya mahir selok belok agama itu. Dia amat taat kepada agama lamanya, sehingga satu hari ia menemui cahaya Islam.
“Islam memberi hak yang tidak diberikan oleh Katholik, seperti kebebasan individu, hak-hak hukum, hak atas pendidikan, hak atas pekerjaan, dan hak seksual,” kata Rodriguez.

“Perempuan tidak boleh berkomunikasi terus dengan Tuhan dalam agama Katolik. Mereka tidak memiliki hak untuk seksual. Misi mereka adalah melahirkan anak-anak,” tambahnya. Satu lagi, perempuan tidak punya hak untuk bercerai dalam agama lamanya. 

Bahkan, “penindasan” terhadap kaum perempuan masih berlaku sehingga saat ini di negara yang majoriti rakyatnya adalah Katholik. “Perempuan Sepanyol memerlukan persetujuan rasmi suami mereka untuk membuka akaun bank,” ujarnya. 

Ketika ditanya mengapa wanita lebih berpendidikan dan lebih hadir di depan orang ramai di negara-negara Kristen dibandingkan negara Muslim, Rodriguez mengatakan bukan faktor agamanya yang mempengaruhinya. “Anda tahu, gereja telah kehilangan kekuasaannya untuk mempengaruhi masyarakat.”

Dia menambah bahawa perempuan memperolehi hak mereka selepas negara-negara Eropah Kristian menjadi sekular selepas Revolusi Perancis. “Adapun Islam, sebagian besar negara-negara Islam namun begitu tidak mencerminkan Islam yang sesungguhnya,” katanya. 

Dia menghargai pendekatan pemerintah Sepanyol masa ni, dipimpin oleh Jose Luiz Zapatero dari Parti Buruh Sosialis, yang menerima terhadap Muslim. “Zapatero adalah perdana menteri pertama yang secara rasmi menerima perwakilan dari komuniti Muslim,” katanya. “Dia juga yang pertama untuk memberikan sokongan kewangan untuk umat Islam.”

0 comments:

Post a Comment